.: test click :.

Free Blogger Templates

Tuesday, February 22, 2011

gUd Day...FDS a.k.a Flying Doctor Service...

aloo guys n galss..... =)

hri ni xde bnd nk bt sgt...kje pn suam2 kuku jer...(kuku aku lg suam kot..) xde helicopter terbang2 sane-sini di area sibu nih.. yg ader hnylah FDS ataupun org sarawak ckp 'Flying Doctor Service'..

ckp psl FDS nih..bnd alah ni aku tau pn mse start kje ngn DCA.. DCA nih Department of Civil Aviation...tu bhse jerman.. klu bhse melayu tercinte nih Jabatan Penerbangan Awam... jabatan nih bertanggungjawab psl semua isu berkenaan penerbangan.. kire cm JPJ jgk la..cume yg tu ats jalanraye.. huhuhu..

eh....melalut plak.. balik kt FDS.. khidmat nih adalah untuk kegunaan kawasan2 rural kt sarawak ni.. mklumlh..kt cni bkn cm kt semenanjung tuh..(syukur..)..jln xbyk..klu ader pn taraf2 jalan persekutuan.. tu la realiti yg kebanyakan org semenanjung xtau..bersyukurlah. so, doctor2 nih akan terbang k kwsan pedalaman utk memberikan khidmat perubatan.. klu ader kes kecemasan yg memerlukan kemudahan yg lebih canggih..helicopter ni akan bwk kluar dr kwsn tu..n pegi k Hospital Kuching @ Miri 2 sewaktu dgnnyer... perasaan nek heli? xtau nk ckp..sbb aku pn xnek g..xbole ckp.. kawasan yg dorg cover....1 sarawak.. n ikot division..n company yg dapat contract utk provide service nih adlah Layang-Layang Aerospace...dgr kate dorg nyer bos dlu org DCA gk... =) pilot heli dorg nih adalah foreigner.. so korg phm2 la..klu kne ngn filipino n indonesia..4-5 kali gk kne tny blik dorg nk g mner.. huhu..

bkn pe..klu kite xclear ngn destinasi dorg..pyh.. dorg nk g point A..tp kite bg point B...dan ader plak kapal terbang len nk g point A..ssh woo.. silap2 bole msuk surat khabar...muke depan g.. kurg2 pn seminggu.. bkn nk ckp english aku o.k..(aku nyer pn broken tahap gaban),tp sbb dorg ader slang @ slanga.tu yg ssh...huhuhu...

aku rse ckupla kot...nti aku cite psl skop kje aku nih...sebagai seorang Air Traffic Controller @ Penolong Pegawai Kawalan Trafik Udara... (bangge nih...=P)

salam 1 Malaysia... =)

No comments:

Post a Comment