.: test click :.

Free Blogger Templates

Wednesday, October 5, 2011

Membayar Hutang.. Ngeh.. Ngeh.. Ngeh (^,^)

Entry ni dibuat pepagi jam 7.39pg di opis a.k.a Sibu Control Tower..  semangat kot shift pagi??? kne bgun pg.. bkak tower pkl 6.00pg bersamaan dgn 2200UTC.. Control Tower tu aper ?? UTC tu aper?? akn terjwb skjp lagi.. hahhaha.. tujuan post nih dibuat pepagi adalh utk mmbyr utang pd entry ini.. ok??? sebab utama post nih dibuat adalh untuk mengenalkan orang luar yg belum atau x berapa tau aper tugas @ skop krja sebagai Air Traffic Controller(ATC) ataupun bahsa Melayu nya, Pegawai Kawalan Trafik Udara.. Tapi tak kire Pegawai ker Penolong Pegawai ker dalam english nama nyer tetap gitu.. knape pun saya x tau lah.. biasa nya kalau cakap krja ATC nih orang akan secara autimatik nyer pikir kitorg krja ala2 pilot tak pun, yg pegang baton tu guide kapal ... haaaa... salah tu.. tu nama nyer Marshaller.. cam kt gmbr bwh nih..

Pic : Ni lah tugas Marshaller, guide kapal park kat apron. Sebahagian komuniti kat  airport jgk la diorg nih..

Control Tower: ofis kitorg.. hihi.. di mana2 airport akan ader bangunan tinggi cam menara, tulah menara kawalan, tempat kitorg di letak kan.. knape tmpat nyer tinggi?? untuk memudahkan observe keadaan sekeliling yang besar.. boleh tengok tempat yang jauh kan kalau duduk tinggi.. dah tau kn??? hihih..

UTC : Universal Time Coordinated ala2 GMT(Greenwich Meridian Time) la.. waktu jam yang kitorg guna pakai adalah sama seluruh dunia, maksud nyer masa kitorg akan sama dengan mana2 airport di seluruh dunia.. jadi x der la payah pilot nak convert masa biler fly dari UK ker US ke Malaysia dalam waktu kitorg communicate tu.. mau jenuh dier nk convert kalau fly tukar2 zon masa nih.. cuma dengan penumpang jer pilot akan bgtau masa ikut local..

Complete pic yang menggambar kan kitorg
ATC (yg pegang mic tu),kapal & control tower
ATC : tugas utama adalah untuk menolong kapal2 yang sedang terbang @ akan terbang untuk memudahkan perjalanan diorang.. suruh diorg belok kanan ker blok kiri ker, climb ker level yg lebih tinggi atau descend ker level lbih rendah.. *harap maklum bebrapa term mmg guna English, requirement untuk bekerja adalah English level 4 minimum, max level 6.. ala2 band MUET lah gitu.. sbb segala komunikasi utama, menggunakan bahasa English*.. 

Kitorg membantu diorg terbang dengan lebih selamat, wpun kapal tu canggih x hengat, gaji pilot tu mahal x hengat, tapi tanpa kitorg, nak start enjin pun x boleh.. muahhahahahah.. Ingat gaji & pangkat besar dr kitorg bly wat suker2?? no.. no.. no.. bukan apa semua utk tujuan keselamatan.. Kitorg krja atas Control Tower a.k.a Menara Kawalan, kedudukan tempat yang tinggi memboleh kan kitorg untuk observe keadaan sekeliling, kalau2 kapal tu start enjin, buat nyer ada orang belakang tu, tak ke naya???? tulah sebab kenapa kapal x boleh start enjin tanpa kebenaran dr ATC.. main concern untuk kedua2 pihak adalah keselamatan, safety.. pilot pun paham prosedur nih, sangat patut di ikut di mana2 pun.. 

kitorg akan communicate dengan pilot menggunakan radio (headset), frekuensi kitorg unik, mksudnya 1 tower 1 freq..(mcm radio ERA, HOT FM nyer frekuensi tu) ada yang sama tp kedudukkan airport yang jauh membolehkan kitorg pkai freq yang sama.. x dengar pun kalau ATC tmpt lain transmit, so x payah la risau serabut ke hape.. so basic pasal siapa ATC & skop kerja pun dah diberitahu.. bertambah la ilmu korang kn?? hihi.. tu jer kot nk bebel kt post nih.. ckup panjang dah nih... ok.. tq for reading ^,^ 


"Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgment! .. Heheheheh.."
-HotelMikeAlpha a.k.a Cik Puan-

No comments:

Post a Comment